hoe komt een bronzen beeld tot stand

heb je geen tijd om dit te lezen: Tijdens de open atelier middag op 24 maart (zie agenda op de homepage) ga ik dit ook uitleggen en aanschouwelijk maken met mallen en wasmodellen van beelden. Je bent van harte welkom om te komen kijken.


Voordat een bronzen beeld op een sokkel staat hebben er heel wat handelingen plaatsgevonden. Ik ga hier proberen een zo beknot mogelijke toelichting te geven waarom het maken van een beeld in brons zo arbeidsintensief is.

Het begint natuurlijk met een idee in mijn hoofd. Ik ga naar mijn atelier en maak een frame van ijzerdraad, de eerste handeling om te proberen dat wat in mijn hoofd zit uit te werken tot iets tastbaars.. Daarna pak ik een stuk inflexibele was, waar ik stukje van af snij en die ik moet verwarmen om er mee te kunnen boetseren.Ik werk het eerst grof uit en daarna ga ik alles verfijnen, voeten met teentjes, handen met vingers enz en pas op het laatst ga ik het gezicht zo maken dat het reflecteerd DAT wat ik met het beeld wilde uitdrukken. Als het helemaal naar mijn zin is breng ik het wassen beeld naar de bronsgieterij. Daar gaan ze om mijn beeld met siliconen een mal maken die open en dicht kan. Mijn wassen beeld wordt eruit gehaald, ze verwarmen een ander soort was die veel steviger en stugger is en laten dat vloeistof in de mal lopen. Even wachten tot het hard is en dan kan je de mal openen en er een volledig wassen beeld uthalen. Je hebt nl. een volledig wassen beeld nodig (dus zonder ijzerdraad ) om tot een bronzen beeld te kunnen komen. Nu ga je een bekisting timmeren en daar zet je het wassen beeld in, dat voorzien is van ontluchtingskanalen (rietjes, pinnetjes) om te voorkomen dat het brons straks stropt en niet tot in de vingerpuntjes doorloopt). De kist gooi je vervolgens vol met gips en als dat hard is haal je de wanden weg. Je hebt dan een gipsen mal met daarin je wassen beeld. Dit zet je in een oven en ga je verhitten. Daardoor smelt de was en onderin de mal zitten gaatjes, dus het loop allemaal uit de mal. Nu ga je het brons 1200 graden verhitten zodat dat ook vloeibaar wordt en dat giet je boven in de mal. Dat zoekt dan zijn weg in de mal in de holle vormen van je beeld . Deze gietmal kan niet open en dicht, zodra het brons weer is gestold moet je de mal kapot slaan en dan hou je het bronzen beeld over. De rietjes en de pinnetjes zijn in dit proced ook allemaal brons geworden en die moeten eraf gedremeld worden. Een tijdrovende klus. Bovendien worden de iets grotere of gecompliceerde beelden niet ineens gegoten maar worden er van het wasmodel delen afgesneden. Op al die delen moeten afzonderlijke mallen worden gemaakt en aan het einde wordt alles weer aan elkaar gelast. Het beeld heeft als het helemaal van al het gips is ontdaan een goud kleur, dan moet het nog gepatineerd worden. Je smeert het in met chemicalien en brandt dat in met een gasbrander, afhankelijk van welke chemicalien en hoe lang je de gasbrander erop houdt onstaan verschillende tinten van donkerbuin tot groen en van alles er tussen in.

In de voet komt een draadeind en daarvoor moet in de sokkel een gat geboord worden. Er zijn dan inmiddels zeker twee maanden verstreken. En DAN PAS kan ik laten zien wat ik oorspronkelijk in mijn hoofd had



hoe komt een bronzen beeld tot stand

heb je geen tijd om dit te lezen: Tijdens de open atelier middag op 24 maart (zie agenda op de homepage) ga ik dit ook uitleggen en aanschouwelijk maken met mallen en wasmodellen van beelden. Je bent van harte welkom om te komen kijken.


Voordat een bronzen beeld op een sokkel staat hebben er heel wat handelingen plaatsgevonden. Ik ga hier proberen een zo beknot mogelijke toelichting te geven waarom het maken van een beeld in brons zo arbeidsintensief is.

Het begint natuurlijk met een idee in mijn hoofd. Ik ga naar mijn atelier en maak een frame van ijzerdraad, de eerste handeling om te proberen dat wat in mijn hoofd zit uit te werken tot iets tastbaars.. Daarna pak ik een stuk inflexibele was, waar ik stukje van af snij en die ik moet verwarmen om er mee te kunnen boetseren.Ik werk het eerst grof uit en daarna ga ik alles verfijnen, voeten met teentjes, handen met vingers enz en pas op het laatst ga ik het gezicht zo maken dat het reflecteerd DAT wat ik met het beeld wilde uitdrukken. Als het helemaal naar mijn zin is breng ik het wassen beeld naar de bronsgieterij. Daar gaan ze om mijn beeld met siliconen een mal maken die open en dicht kan. Mijn wassen beeld wordt eruit gehaald, ze verwarmen een ander soort was die veel steviger en stugger is en laten dat vloeistof in de mal lopen. Even wachten tot het hard is en dan kan je de mal openen en er een volledig wassen beeld uthalen. Je hebt nl. een volledig wassen beeld nodig (dus zonder ijzerdraad ) om tot een bronzen beeld te kunnen komen. Nu ga je een bekisting timmeren en daar zet je het wassen beeld in, dat voorzien is van ontluchtingskanalen (rietjes, pinnetjes) om te voorkomen dat het brons straks stropt en niet tot in de vingerpuntjes doorloopt). De kist gooi je vervolgens vol met gips en als dat hard is haal je de wanden weg. Je hebt dan een gipsen mal met daarin je wassen beeld. Dit zet je in een oven en ga je verhitten. Daardoor smelt de was en onderin de mal zitten gaatjes, dus het loop allemaal uit de mal. Nu ga je het brons 1200 graden verhitten zodat dat ook vloeibaar wordt en dat giet je boven in de mal. Dat zoekt dan zijn weg in de mal in de holle vormen van je beeld . Deze gietmal kan niet open en dicht, zodra het brons weer is gestold moet je de mal kapot slaan en dan hou je het bronzen beeld over. De rietjes en de pinnetjes zijn in dit proced ook allemaal brons geworden en die moeten eraf gedremeld worden. Een tijdrovende klus. Bovendien worden de iets grotere of gecompliceerde beelden niet ineens gegoten maar worden er van het wasmodel delen afgesneden. Op al die delen moeten afzonderlijke mallen worden gemaakt en aan het einde wordt alles weer aan elkaar gelast. Het beeld heeft als het helemaal van al het gips is ontdaan een goud kleur, dan moet het nog gepatineerd worden. Je smeert het in met chemicalien en brandt dat in met een gasbrander, afhankelijk van welke chemicalien en hoe lang je de gasbrander erop houdt onstaan verschillende tinten van donkerbuin tot groen en van alles er tussen in.

In de voet komt een draadeind en daarvoor moet in de sokkel een gat geboord worden. Er zijn dan inmiddels zeker twee maanden verstreken. En DAN PAS kan ik laten zien wat ik oorspronkelijk in mijn hoofd had